Brug din hjerne

– og mindsk fødselssmerterne

 

Du tror måske at smerte er fysisk, men faktisk har din hjerne en særlig betydning for smerteoplevelsen også i fødslen. Det kan du læse meget mere om i min artikel her under…

Anne Juul Wallin

Jordemoder, akupunktør, psykoterapeut og master i hypnose

Brug din hjerne til at mindske fødselssmerten

Din hjernes betydning for smerteoplevelsen (også i fødslen)

I rygmarven findes en mekanisme der styrer hvilke impulser der sendes videre til hjernen. Den kaldes gatekontrollen.

Hvis du slår dig, så sendes en besked til din hjerne, om at det gør ondt, dér hvor du har slået dig. Berøringsimpulser kommer hurtigere frem til gatekontrollen. Det er derfor det virker at modtage massage på det område, hvor smerteimpulsen kommer fra eller at tage et karbad, da det sender en masse signaler op til Gatekontrollen, hvorved smerteimpulsen mindskes.

Din hjerne styre Gatekontrollen

Din hjerne er også med til at styre Gatekontrollen. Derfor påvirkes mekanismen af dine følelser og tanker.

Hvis du er bange, kan det fx gøre mere ondt. Og hvis du tænker positivt, kan det gøre mindre ondt! Men rent faktisk kan din hjerne også vælge helt at ignorere smerte. Det sker fx nogle gange, hvis man er involveret i en ulykke og skal redde andre eller sig selv. 

“Forventninger om smerte kan føre til smerte…”

Din hjerne gemmer på smerte

Din erfaring med smerte lagres også i hjernes hukommelsescenter. Derfor kan forventning om smerte føre til smerte.

Der er meget der tyder på, at der så også sker en overføring af smerteimpuls til hjernen, før der rent faktisk forekommer en fysisk smerte.

Et godt eksempel på det er at smerte ofte gør mere ondt, når du har fokus på det. Du kan fx have gået rundt hjemme med småveer hele dagen uden at have tænkt over det, men i det øjeblik din partner kommer hjem og gør dig opmærksom på det, så gør det pludselig meget ondt!

Vores forventningers kedelige konsekvens

Vores kulturelle påvirkning, vores opdragelse og andre kvinders historier præger vores forventninger til fødslen. Vi har ”lært”, at det gør ondt at føde. Alt hvad vi kvinder ved om fødslen, drejer sig primært om ve-smerterne. Det er smerternes hyppighed og styrke, som fortæller hvor lang man er i fødsel.

Denne forventning har haft den kedelige konsekvens: at alle signaler omkring livmoderen og fødselskanalen er blevet omdannet til smertesignaler.

Alt hvad den fødende følte, så og hørte var smertesignaler og derfor omdannede hun enhver fornemmelse fra livmoderen eller dens omgivelser til smerte.

Undersøgelser har vist, at forventer man, at det gør meget ondt, så gør det meget ondt. ”Seeing is beliving – beliving is seeing”, altså vi skaber vores virkelighed ud fra vores forventninger.

Smerte tolkes som tidligere beskrevet af hjernen og påvirkes derfor til stor del af dit psykiske velbefindende. Derfor er dine forventningerne og indstillingerne til smerten vigtig for, hvordan den opleves. To mennesker der går igennem den præcis samme smerte, kan altså opleve den vidt forskelligt.

Undersøgelse af sammenhæng mellem forventning og oplevede

Forskere har undersøgt sammenhængen mellem forventning og det oplevede. Gennem forsøg fandt man frem til at gentagelse er nødvendig for dyret, men mennesker lærer også ved hjælp af ord.

Det er derfor at du kan gå til fødselsforberedelse og lære, det du har brug for, så du kan få en god oplevelse.

På samme måde har ord også lært os, at det gør ondt at føde. Vi har en forventning om det. Det er den meget stærk kulturelle overbevisning, som går tilbage til kristendommens indførelse i Europa i middelalderen. Altså er ordet ve blevet lig med smerte. Andre kvinder har fortalt os, hvor ondt det gør og derfor har vi en forventning om det.

Brug din hjerne til at træne din smertetolerance

Uanset hvor vi kommer fra, så skal der nogenlunde det samme til før vi føler smerte. Normalt skal der er vis styrke til.

Men nogle ting kan sænke din smertetærskel. Hvis du er bange eller nervøs, så skal der mindre til, før du synes det gør ondt. Det samme gør sig gældende, hvis du er træt eller hvis du spænder op i kroppen.

Det betyder at hvis du er tryg, så kan du opleve veer, som bevægelse ved din livmoder og dens omgivelser, mens at du vil opleve det som smerte, hvis du er utryg eller bange.

Hvor meget smerte, vi kan håndtere, er individuelt. Det er også afhængigt af situationen, således kan en person i en situation have en meget lav smertetolerance, men i en anden en meget høj.

Det betyder at du kan arbejde med, hvor meget smerte du kan holde til før det bliver ulideligt. Med hjælp fra mentaltræningen og de strategier, du får gennem mine lydfiler til forberedelse til fødsel, vil du også kunne træne dig til at føle lidt eller måske slet ingen smerte til din fødsel.

Hvis du stadig er lidt i tvivl om mentaltræningens betydning for den gode fødselsoplevelse, kan du se med i videoen herunder, hvor jeg kommer mere ind på det…

Hvorfor er det vigtigt at forberede sig mentalt til fødslen?

Hvad skal der til for at kunne håndtere veerne? Hvordan bliver du mentalt klar? Og er det overhovedet vigtigt at være mentalt klar?

Det og meget mere besvarer jeg i denne video. 

En video om Mental forberedelse og dens betydning for fødslen.

Vil du også være klar til at håndtere veerne?

– læs mere…

Har du nogle spørgsmål?

Så skriv til mig her:

13 + 9 =

Du kan også sende en sms 

+45 51920412

Email

lyd@aku-kur.dk

Åbningstider for lyd-kur.dk

Døgnåben

Åbningstider for klinikken Aku-kur

Efter aftale – send en sms, hvis du ønsker en tid.

Lydfiler i din kurv
  • Din kurv er tom
0