Sol, varme og graviditet

 

Du ligger der og nyder solens varme, måske har du noget køligt at drikke i nærheden? Du hører måske havets bølger som skyller ind over stranden eller kysten? Eller du hører børn, der leger i vandet? Eller mågers skrig i luften? Du mærker din baby i maven, som moser lidt rundt og du bliver måske opmærksom på hvor varmt det egentligt er. Det leder måske til spørgsmålet om……

Anne Juul Wallin

Jordemoder, akupunktør, psykoterapeut og master i hypnose

Hvordan forholder du dig i sol og varme, når du er gravid?

Hvis du oplever at det er varmt, så har din baby det endnu varmere. Der er i forvejen 37,5 grader inde ved babyen, så der skal ikke så meget mere varme til, før den oplever det som varmt.

Kortvarig varme er intet problem. Vi kan fra målinger af babyens hjertelyd se, at hjertelyden stiger, hvis den fødende f.eks. kommer i meget varmt vand. Det er ikke noget problem under en fødsel, så længe det kun er en kortvarige påvirkning. Hvis det er et længere ophold i varme, kan babyen godt blive stresset. 

Læs mere længere nede ▼

sol og varme, sol, varme, gravid,

“Det er bedst ikke at opholde sig ude i solen eller varmen hele dagen…”

Er det sommer? Eller er der meget varmt, der hvor du opholder dig?

Hvis det er tilfældet, er der nogle forholdsregler, som det kan være godt at kende til.

  • Det er en god ide at sørge for at få rigeligt at drikke, når du er i sol eller varme, når du er gravid. Det behøver ikke være iskoldt, bare det er væske, så er det fint.

Normalt har en gravid brug for at drikke 2-3 l væske om dagen. På meget varme dage er det en god ide, at du måske drikker 3-4 l. På den anden side er det heller ikke godt at drikke for meget, da du så kan vaske alle dine mineraler og salte ud, når du sveder. Der kan derfor være ne god ide at sørge for at få lidt ekstra salt på meget varme dage, f.eks en håndfuld salte nødder. Der er også en god ide at spise vitaminpiller, da du så er sikker på at få alle de mineraler, som du også har brug for.

  • Det er bedst ikke at opholde dig hele dagen uden i varmen. Prøv at søge indenfor på kølige steder, f.eks. museer eller andre steder med aircondition.

Solbadning

De fleste af os nyder at mærke solens varme på vores hud. Det har sikkert ikke ændret sig, bare fordi du er blevet gravid. Når du ikke er gravid, kan du i princippet slikke alt den sol du vil, dog er der stadig anbefalinger som gælder for os alle om at bruge solcreme med faktor. Når du er gravid er der yderligere nogle ting, som er godt at være opmærksom på.

  • Hvis du ligger direkte i solen med maven, anbefales det, at du max. ligge 1/2 time, selvom du bruger solcreme med faktor. Det skyldes, at babyen ellers risikerer at overophede. Dæk maven til, hvis du gerne vil opholde dig længere i solen. Vær dog stadig være opmærksom på, hvor varmt du føler dig.
  • Brug altid solcreme med faktor, da det også beskytter mod de pigment forandring, som mange gravide oplever, hvis de har opholdt sig for længe i direkte sol. Disse pigment forandringer ses som mørkere områder, nærmest som skjolder, på huden. De forsvinder desværre ikke igen.
  • Når du bruger solcreme med faktor, er det vigtig at være opmærksom på tilsætningstoffer, da de påvirker din baby. Brug helst en solcreme uden. Se f.eks. Forbrugerrådets Tænk test af solcreme.
  • Benyt swimmingpoolen eller havet til at køle dig af med ind i mellem. Søg skygge, så snart du føler dig varm.
  • Det sidste råd for ophold i solen er at dække dig til med tøj. På den måde beskytter du dig selv og din baby bedst muligt.

Sport i sol og varme

Hvis du gerne vil dyrke sport selv i sol og varme, så er det ikke noget problem. Vi anbefaler dog, at du er opmærksom på, at din mave er dækket til med tøj, hvis du er i solen. At du får nok at drikke og ikke er for længe ude i varmen uden at køle ned ind i mellem. Sørg også gerne for at du efter sport får noget saltholdigt, hvis du har svedt meget. Du kan med fordel drikke sportsdrik, som indeholder både elektrolytter og salte. Vær dog opmærksom på at nogen af dem indeholder koffein, og ikke anbefales til gravide. Sportsdrikke sikre, at du ikke så nemt kommer i ubalance.

Flyrejser

Hvis du skal ud og rejse med fly, er der nogle ting, som vi anbefaler, at du er opmærksom på. De forskellige flyselskaber har forskellige regler for hvor langt henne i en graviditet, du må være for at kunne flyve med. Vær opmærksom på, at det også gælde for hvor langt henne du er, når du skal flyve hjem. Spørg i flyselskabet før du køber en billet. Nogle selskaber kræver også en erklæring fra din jordemoder eller læge om, at du ikke er i risiko for at føde for tidligt.

Gravide er i større risiko for at få blodprpper i benene. For at mindske risikoen kan du drikke appelsinjuice på flyverejser ud over et par timer. Endvidere anbefales det også at bruge støttestrømper, som går op til lårene, på lange flyture, af samme årsag.

Det er altid en god ide at snakke med din jordemoder, før du planlægger en flyrejse, så du kender din risiko. Der er en øget risiko for at føde for tidligt, jo længere hen i graviditeten du kommer. Det skyldes trykforskellen mellem kabinen og landjorden. Trykforskellen kan medfører vandafgang og derefter veer.

Føler du ubehag i sol og varme?

Hvis du på noget tidspunkt føler dig utilpas i varmen, vil det være godt at søge indenfor. Sørg for at få noget at drikke. Tag eventuelt et køligt bad eller fodbad. Læg dig ned og slap af. Hvis intet hjælper anbefaler vi, at du kontakte dit fødested eller din læge. Hvis du er langt dit opholdssted, så søg ind på et sted med aircondition og få noget at drikke. Få nogen til at hjælpe dig, hvis du har svært ved at hjælpe dig selv.

Gode råd til nedkøling.

Andre gode råd, hvis du føler dig varm og utilpas og har brug for at blive kølet ned:

  • Brug en vandforstøver eller en håndvifte til at køle dig af med
  • Læg eventuelt en kold klud på panden eller i nakken. Du kan også bruge en pose frosne ærter i et viskestykke, men du bør smide posen med ærter ud bagefter, da den har været tøet op.
  • Du kan også placere en isterning på indersiden af dit håndled, da du har en stor pulsåre der, som så køler blodet ned. Eller put håndledenes inderside under den kolde hane.
  • Koldt fod bad
  • Spise sunde is, lavet af frugtsaft – gerne uden tilsat sukker. Eller du kan lave store isterninger på en pind, som du kan slikke på.
  • Tag eventuelt et køligt brusebad eller hop i et koldt badebassin.

Husk at udover at varmen også påvirker din baby, så betyder det også noget, hvordan du har det, da det påvirker din baby til det liv den får. Se mere om det i videoen herunder…

Vidste du, at din baby påvirkes allerede i din mave til det liv den får ?

Din baby kommer ikke til verden som et ubeskrevet blad. Mange tror fejlagtigt, at der ikke sker så meget andet i fostertilværelsen end at babyen vokser rent fysisk og at den ikke rigtig sanser eller føler noget før efter fødslen.

Men ufødte babyer sanser, føler, lærer og påvirkes i høj grad i fostertilværelsen og under fødslen. Livmoderen er således babyens første læringssted. Der er en ny forståelse for, at betingelser i fosterperioden skaber grobunden for sundhed, robusthed, styrke og velvære for babyen i den videre liv.

I videoen her ved siden, uddyber jeg emnet og du lærer meget mere om, hvad du selv kan gøre for at give din baby den bedste start på livet.

En video om hvordan babyen påvirkes til det liv den får

Har du brug for hjælp til at slappe af og finde roen i varmen?

– læs mere her…

Har du nogle spørgsmål?

Så skriv til mig her:

15 + 9 =

Du kan også sende en sms 

+45 51920412

Email

lyd@aku-kur.dk

Åbningstider for lyd-kur.dk

Døgnåben

Åbningstider for klinikken Aku-kur

Efter aftale – send en sms, hvis du ønsker en tid.

Lydfiler i din kurv
  • Din kurv er tom
0