Forbered din krop til fødslen

Du er måske i tvivl om, du får trænet nok, og om du nu er i form til fødslen? Om du nu har forberedt din krop til fødslen i tilstrækkelig grad?

Og ja fødslen er båden en mental og en fysisk præstation, men den gode nyhed er, at du ikke behøver at være en superatlet for at få en god fødselsoplevelse. Der skal i virkeligheden ikke så meget til for at forberede din krop til fødslen. Det kan du læse meget mere om i min artikel her under…

Anne Juul Wallin

Jordemoder, akupunktør, psykoterapeut og master i hypnose

Forbered din krop til fødslen

Er du i god nok form?

Udover at booste oxytocin i graviditeten (se min artikel om dette) er det også vigtig at forberede din krop til fødslen på anden vis.

En fødsel er at sammenligne med et maraton løb – rent muskelarbejdsmæssigt. Derfor bør din krop også være i form. Så du bør forberede din krop til det som ligger forude.

Du ser aldrig nogen stille op til et maratonløb uden at have træne op til det.

Nu kan det jo være svært for nogle at træne, men de fleste kan gå ture. Start med at gå en lille tur og øg gradvis længden gerne til du kan holde til at gå flere timer ad gangen. Eller svøm en time ad gange eller lav vandarobic en time.

Du kan også lave HIIT træningsøvelser. Øvelserne tager bare 10 min og hvis du bare kan gøre det 3 gange om ugen, så holder du din muskelmasse ved lige.

Jeg har lavet en video om HIIT træning for gravide, som ligger nederst under artiklen, sammen med et 10 minutters træningsprogram for dig som er sengeliggende eller bevægelsesindskrænket. Så nu kan du nemt forberede din krop til fødslen. Se længere nede ▼

 

“Gode mavemuskler gør det nemmere at føde baby…”

Træn også ryg og mavemuskler, når du forbereder din krop

Det kan også være en god ide at lave nogle øvelser som styrker din ryg og mave, da det er den del af din krop som bliver mest belastet undervejs i graviditeten, som babyen vokser sig større.

Derudover bliver du glad for at dine mavemuskler er stærke, når du skal presse din baby ud, da det går meget nemmere, hvis du har gode mavemuskler. Det eneste du skal være opmærksom på, hvis du laver mavebøjninger er at du ikke kommer for højt op med skuldrene fra gulvet, efter dine mavemuskler har delt sig.

Det kan du nemt tjekke selv. Når du kigger hen over din mave, når du løfter skuldrene fra gulvet og spænder op i mavemusklerne og bøje dig frem mod dine knæ, så skal maven stadig have en blød runding. Den må ikke ligne en Tuborg klamme:

Hvis dine mavemuskler ser ud som Tuborg klammen er du kommet for højt op og presser dine tarme op mellem de adskilte mavemuskler, hvilket ikke er godt.

Vigtigheden af forberedelsen af din krop

Hvorfor er det så vigtigt at være i form, og have forberedt din krop, når det er livmoderen der skal lave arbejdet? Fordi en muskel, der skal arbejde godt, har brug for ilt. Når du er vant til at dyrke motion, er dine lunger vant at optage godt med ilt. Hvis livmoderen ikke får ilt nok syre den til, hvilket giver smerte.

Derudover skal dine ben og arme også kunne bære dig i muligvis mange timer. Hvis du er vant til at stå og gå, kan du klare mere før du bliver træt. Når du bliver træt falder din smertetolerance også og du får hurtigere ondt.

Vejrtrækningsteknikker, som forberedelse af din krop

Du kan også med fordel træne vejrtrækningsteknikker i graviditeten, både for at træne dine lunger til at optage godt med ilt, og for at kunne bruge teknikkerne under fødslen, så livmoderen får rigeligt ilt.

Afspænding som forberedelse af din krop

En anden vigtig faktor, når du skal forberede din krop er afspænding.

For at livmoderen kan arbejde mest effektivt, så er det vigtigt at være afslappet og afspændt i hele kroppen. Prøv en gang at forstil dig din baby der skal ud. Tror du baby kommer lettes forbi spændte eller afspændte muskler?

Det gør også mere ondt, hvis du spænder i kroppen, mens du har veer. Men det lyder nemmere end det er. Det er nemlig sådan, at det er en naturlig reaktion på smerte at spænde i kroppen.

Du har måske prøvet at slå lilletåen ind i et bordben og oplevet, at du bider tænderne sammen og spænder i hele kroppen. Eller du har set sportsudøvere, der ser helt sammenbidte ud i ansigtet, når de lige skal give, det sidste de har i sig.

Fødsler er anderledes. Helt frem til pressefasen er det livmoderen, der arbejder, og dit arbejde er at spænde af i resten af kroppen.

Først når du kommer til pressefasen, kan du arbejde med og bruge dine viljestyret muskler aktivt.

Man skal ikke undervurdere vigtigheden af at være afspændt for at få en god fødsel. Jordemoderen vil måske sige til dig, at du skal slappe af i balderne eller underlivet, men det kan være rigtig svært, hvis man ikke kender sin krop godt. Derfor anbefaler jeg, at du øver afspænding i den sidste del af graviditeten.

Hvorfor skal afspænding og vejrtrækning trænes som forberedelse af din krop?

Når man oplever smerte eller hvis man spænder et sted i kroppen, så er det naturligt også at spænde i resten af kroppen. Men som du allerede har fået at vide, så er det vigtigt at være afspændt under fødslen.

Livmoderen arbejder mest effektivt, hvis du er afslappet. Derudover føles smerten meget stærkere, hvis du spænder.

Når man spænder, er det også en naturlig reaktion at holde vejret. Men det gør ikke noget godt for dig at holde vejret, da livmoderen har brug for ilt for at arbejde effektivt.

Som du nok kan regne ud, så kan vi til gengæld bruge vejrtrækning til at hjælpe kroppen med at slappe af. Fokus på vejrtrækning gør også, at du får mere ilt, og ilt kan, som jeg tidligere har skrevet, være smertelindrende.

Både afspænding og vejrtrækning skal trænes, da det ellers kan være svært at koncertere sig om at bruge og fastholde disse teknikker under vearbejdet.

Vejrtrækning og afspænding lærer du helt konkret gennem de forskellige lydfiler. Både dem til at give mere nydelse og velvære i graviditeten, og dermed booster oxytocin og dem som er designet til at være mere fødselsforberedende.

HIIT og Motion for sengeliggende

Du kan lave HIIT træning 3-5 gange om ugen – det tager kun ca.10 min – se videoen her ved siden af. Du kan eventuelt kombinere HIIT træningen med Motionen for sengeliggende, hvis du trænger til mere. 

Men ellers er den video til dig som har indskrænket bevægelighed eller er sengeliggende og trænger til inspiration til, hvad du kan gør for at holde din fysisk ved lige. Disse øvelser kan du med fordel også gøre 3-5 gange om ugen og de tager også kun 10 min.

Så tjek videoerne ud og få lidt inspiration til nem og hurtig træning, som holder din muskelmasse ved lige, så du kan stå fysisk stærkt til fødslen og få forberedt din krop. Disse videoer er bare inspiration til, hvordan du kan forbered din krop til fødslen. Du kan i virkelighed gøre det, du synes føles godt til at forberede din krop.

Den mentale del, samt afspænding og vejrtrækning kan du få hjælp til gennem mine lydfiler. Bare følg linket herunder…

HIIT træningsprogram af max 10 min varighed.

Motion for sengeliggende af max 10 min varighed

Lydfiler som forbereder din krop og øger oxytocin

– læs mere her…

Har du nogle spørgsmål?

Så skriv til mig her:

5 + 1 =

Du kan også sende en sms 

+45 51920412

Email

lyd@aku-kur.dk

Åbningstider for lyd-kur.dk

Døgnåben

Åbningstider for klinikken Aku-kur

Efter aftale – send en sms, hvis du ønsker en tid.

Lydfiler i din kurv
  • Din kurv er tom
0